Univ.-Prof. Dr. Anja Lembens
Anja Lembens

Deputy Head of Science Education Research
Head of the Austrian Educational Competence Centre Chemistry (AECC Chemistry)
Vice-Director of Studies - Education Directorate of Doctoral Studies
Vice-Director of the Doctoral School in Education (DSE)

1 - 20 out of 177
Lembens, A., Nosko, C., Jaklin-Farcher, S., & Reiter, K. (2025). Materialien zum Thema „Saures und Basisches im Alltag“ – Unterstützung zur Unterrichtsgestaltung und Weiterentwicklung des Professionswissens von Sachunterrichtslehrer:innen. In N. Dunker, & A. Reh (Eds.), Chemiebezogenes Lernen im Sachunterricht: Vielperspektivische Zugänge für den Sachunterricht (1 ed., Vol. 14, pp. 163-176). wbv. https://doi.org/10.3278/9783763978359

Nosko, C., Puddu, S., & Lembens, A. (2025). Naturwissenschaftlichen Denk- und Arbeitsweisen im Sachunterricht Raum geben. In N. Dunker, & A. Reh (Eds.), Chemiebezogenes Lernen im Sachunterricht: Vielperspektivische Zugänge für den Sachunterricht (1 ed., Vol. 14, pp. 177-187). wbv. https://doi.org/10.3278/9783763978359


Nosko, C., Dachauer, J., Jaklin-Farcher, S., Reiter, K., & Lembens, A. (2025). Leo. Nachhaltig leben. Books on Demand (BoD).









Puddu, S., Nosko, C., & Lembens, A. (2024). „Wegen dem Wasser zerlöst sich das Pulfer“ – Das Projekt FoPs. In H. van Vorst (Ed.), Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung, 2023 (Vol. 44, pp. 370-373) https://gdcp-ev.de/tagungsbaende/tagungsband-2024-band-44-2/


Krebs, R., Rost, M., Hofer, E., & Lembens, A. (2024). Evaluating A Teaching-Learning Sequence (TLS) About Acid-Base Reactions In Upper Secondary School. In M. Sardag, G. Kaya, & M. Sogut (Eds.), The 15th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA) (pp. 546-558). Nobel Academic Publishing. https://www.esera.org/wp-content/uploads/2024/10/ESERA-proceedings_book-I.pdf

Lembens, A., Meier, M., & Rost, M. (2024). Förderung Professioneller Unterrichtswahrnehmung zum Umgang mit Lernendenvorstellungen durch Videovignetten. In H. van Vorst (Ed.), Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für die Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung 2023 (Vol. 44, pp. 558-561) https://gdcp-ev.de/wp-content/uploads/securepdfs/2024/06/J02_Lembens.pdf



Rost, M., & Lembens, A. (2024). Halbautomatisierte Auswertung der affektiven Dimensionen in Lerntagebucheinträgen von Chemielehramtsstudierenden. In H. van Vorst (Ed.), Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für die Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung 2023 (Vol. 44, pp. 310-313) https://gdcp-ev.de/wp-content/uploads/securepdfs/2024/06/Tagungsband_2024.pdf

Krebs, R. E., Rost, M., & Lembens, A. (2024). Säure-Base-Reaktionen in der SEK II – eine Interventionsstudie. In H. van Vorst (Ed.), Frühe naturwissenschaftliche Bildung: Gesellschaft für die Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung 2023 (Vol. 44, pp. 238-241) https://gdcp-ev.de/wp-content/uploads/securepdfs/2024/06/Tagungsband_2024.pdf

1 - 20 out of 177
Profile photoUniv.-Prof. Dr. Anja Lembens
-
University of Vienna
Center for Teacher Education
Center for Science Education Research (AECCs)
Austrian Educational Competence Centre Chemistry (AECC Chemistry)
Faculty of Chemistry

Porzellangasse 4
1090 Vienna
Austria

Email: anja.lembens@univie.ac.at
Phone: +43-1-4277-60350

School Education

1969-73 Primary School, Tokyo / Japan
1973-79 High School, Helene-Lange-School, Wiesbaden, Germany
1979-82 Senior High School, Gymnasium am Moltkering, Wiesbaden, Germany

Apprenticeship

1982-84 Biological Laboratory Technician; Hoechst Werk Albert, Wiesbaden, Germany

University

1984-86 Musicology, University of Mainz, Germany
1986-92 Biology and Chemistry for Higher Education, University of Heidelberg, Germany
1992-93 State Examination
Graduation: 1. State Exam

Preparatory Service

1993-95 Preparatory Service at the Teacher Training College at Heidelberg, Germany
State Examination
Graduation: 2. State Exam

Scientific Career

1995-2000
Research Assistant, University of Education Heidelberg, Faculty III Chemistry, Germany

2000-2005
Established Graduate Secondary-School Teacher, High School Bammental, Germany

2003
Doctorate at the University of Education Heidelberg, Faculty III Chemistry, Germany with summa cum laude

2005-2008
Junior Professorship for Chemistry and Chemistry Didactics at the University of Education Heidelberg, Faculty III Chemistry, Germany

2008-2010
Contractual Professorship for Chemistry Didactics to build up and lead the Austrian Educational Competence Centre Chemistry (AECC Chemistry) at the University of Vienna, Austria

Since July 2010
Full Professorship for Chemistry Didactics to lead the Austrian Educational Competence Centre Chemistry (AECC Chemistry) at the University of Vienna, Austria

Since Okt 2011
Deputy Head of the Centre for Science Education Research at the University of Vienna, Austria

Focus of Work and Research Interests

• Scientific Literacy
• Inquiry Based Teaching and Learning
• Competence orientated Teaching and Learning
• Green and sustainable chemistry for chemistry teaching in school
• Linguistically responsive science education
• Gender Aspects in Science Education
• Professional Development in Science Teacher Education


Memberships

• Österreichische Gesellschaft für Fachdidaktik (ÖGFD)
• European Association for Chemistry and Molecular Sciences (EuCheMS); Division Chemical Education DivChemEd, Representative for Austria
• Gesellschaft für die Didaktik der Chemie und Physik (GDCP)
• Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
• European Science Research Association (ESERA)
• Deutscher Hochschulverband (HDV)
• Österreichischer Universitätsprofessorenverband (UPV Österreich)
• Gesellschaft Österreichischer Chemiker (GÖCH)
• Verband der Chemielehrer/innen Österreichs (VCÖ)
• Verein zur Förderung des physikalischen und chemischen Unterrichts (VFPC)

Wie wird Grüne und nachhaltige Chemie in österreichischen Schulen unterrichtet? Erste Erkenntnisse aus der IUPAC-Erhebung in Österreich

Lembens, A. (Speaker), Teplá, A. (Contributor) & Valladares, E. (Contributor)

10 Sept 2025

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


System Thinking in Science Education: Foundation of a Research Network

Teplá, A. (Speaker), Bielik, T. (Contributor) & Lembens, A. (Contributor)

29 Aug 2025

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


„Ideen zur Integration von Grüner Chemie in den Chemieunterricht der Sekundarstufe II

Lembens, A. (Speaker) & Teplá, A. (Speaker)

27 Feb 2025

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Naturwissenschaften lehren und lernen - Aber wie?

Lembens, A. (Speaker), Dachauer, J. (Speaker) & Krebs, R. E. (Speaker)

3 Dec 2024

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Warum sprudelt Limonade? Wie kommen Blubberblasen in die Limo und was hat ein Zuckerstreuer damit zu tun?

Lembens, A. (Speaker), Nosko, C. (Speaker), Jaklin-Farcher, S. (Speaker) & Reiter, K. (Speaker)

10 Jul 2024

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Die neuen Lehrpläne Chemie und Physik

Lembens, A. (Speaker) & Hopf, M. (Speaker)

26 Feb 2024

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Grüne und Nachhaltige Chemie im Unterricht ist kein Luxus: Positionspapier zur primären und sekundären Bildung

Lembens, A. (Speaker)

19 Oct 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


"Wegen dem Wasser zerlöst sich das Pulfer“ – Das Projekt FoPs

Puddu, S. (Speaker), Nosko, C. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

13 Sept 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Säure-Base-Reaktionen in der SEK II – eine Interventionsstudie

Krebs, R. E. (Speaker), Rost, M. (Contributor) & Lembens, A. (Contributor)

12 Sept 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Förderung der Wahrnehmung und des Umgangs mit Lernendenvorstellungen

Lembens, A. (Speaker), Meier, M. (Speaker) & Rost, M. (Contributor)

11 Sept 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


„Denken Sie daran, höchstens drei Tropfen des Indikators zuzugeben!“ - Eine Fallstudie zum Einsatz einer sprachbasierten KI in einem Laborkurs für Chemielehramtsstudierende

Rost, M. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

Sept 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Halbautomatisierte Auswertung von Lerntagebüchern im Chemielehramt

Rost, M. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

Sept 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


“Acids, that Green Liquid Stuff, and Bases, Whatever Those Are?” – Teaching About Acid-Base Reactions in Upper Secondary School

Krebs, R. E. (Speaker), Rost, M. (Contributor), Hofer, E. (Contributor) & Lembens, A. (Contributor)

28 Aug 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Teaching High School Students about Brønsted-Lowry Acid-Base Reactions

Krebs, R. E. (Speaker), Rost, M. (Contributor) & Lembens, A. (Contributor)

18 Apr 202321 Apr 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Saures und Basisches in unserem Alltag. Der Geschichtenband „LEO“ mit Unterrichtsmaterialien für die Primarstufe.

Jaklin-Farcher, S. (Speaker), Lembens, A. (Speaker), Nosko, C. (Speaker) & Reiter, K. (Speaker)

14 Apr 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Leo: Saures und Basisches in unserem Alltag. Ein Materialpaket für den naturwissenschaftlichen Sachunterricht in der Volksschule

Nosko, C. (Speaker), Jaklin-Farcher, S. (Speaker), Reiter, K. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

22 Feb 2023

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Die Blackbox weiter öffnen - Diagnostische Informationen aus Volltexten mittels Natural Language Processing entnehmen

Rost, M. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

Nov 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Ist der Begriff „Proton“ bei der Einführung der Säure-Base-Reaktion nach Brønsted notwendig?

Krebs, R. E. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

16 Sept 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Säure-Base-Reaktionen in der Sekundarstufe II - Evaluierung einer Lernumgebung

Krebs, R. E. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

14 Sept 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Videovignetten in Naturwissenschaft, Technik und Textil (VidNuT)

Lembens, A. (Speaker), Rehm, M. (Speaker), Eghtessad, A. (Speaker), Billion-Kramer, T. (Speaker), Meier, M. (Speaker), Kasper, L. (Contributor), Goreth, S. (Contributor), Nepper, H. (Speaker) & Weiler, D. (Speaker)

14 Sept 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science



Übersetzung und Pilotierung des SUMS-Inventory für Chemiestudierende -- Eine Replikationsstudie

Rost, M. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

Sept 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Von sauren Fruchtgummis und eingelegten Gurken

Reiter, K. (Speaker), Nosko, C. (Speaker), Jaklin-Farcher, S. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

19 Jul 202220 Jul 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Developing and piloting a multiple-choice test to measure Austrian upper secondary students knowledge about Broensted-Lowry acid-base reactions

Krebs, R. E. (Speaker), Rost, M. (Contributor) & Lembens, A. (Contributor)

12 Jul 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Developing and analysing linguistically responsive tasks within the framework of the cross-disciplinary project sensiMINT

Lembens, A. (Speaker) & Krebs, R. E. (Speaker)

11 Jul 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Fragen, messen, diskutieren. Das Projekt FoPs (Forschendes Lernen in der Primarstufe)

Nosko, C. (Speaker), Puddu, S. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

5 Jul 2022

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Evaluating Learner-Appropriate Explanations of Acid-Base Reactions in Upper Secondary School

Krebs, R. E. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

5 Nov 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Geschlechter(un)gerechte Darstellungen in österr. Chemieschulbüchern?

Lembens, A. (Speaker)

16 Sept 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Pimp your Drink! Wie kommen Blubberblasen in die Limo und was hat ein Zuckerstreuer damit zu tun?

Nosko, C. (Speaker), Jaklin-Farcher, S. (Speaker), Reiter, K. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

13 Jul 202114 Jul 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Saures und Basi­sches in unserem Alltag. Das Material­paket „Leo“ für den naturwissenschaftli­chen Sachunterricht der Primarstufe

Lembens, A. (Speaker) & Christian, N. (Speaker)

8 Jul 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Saures und Basisches in unserem Alltag. Das Materialpaket „Leo“ für den naturwissenschaftlichen Sachunterricht der Primarstufe.

Nosko, C. (Speaker), Jaklin-Farcher, S. (Speaker), Reiter, K. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

8 Jul 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


LP2020 Kompetenzorientierte Unterrichtsmaterialien-Sekundarstufe I

Lembens, A. (Speaker)

24 Mar 2021

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Aktionsforschung lehren durch Aktionsforschung

Schuster, A. (Speaker) & Lembens, A. (Contributor)

18 Jan 2020

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science



Entwicklung und Anwendung einer Conceptual Coherence Map zur Analyse von Schulbüchern anhand des Themas ‚Säuren und Basen‘

Lembens, A. (Speaker)

12 Sept 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Praktisches naturwissenschaftliches Arbeiten im Spannungsfeld der Disziplinen

Lembens, A. (Speaker), Metzger, S. (Speaker) & Arnold, J. (Speaker)

11 Sept 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Qualitative Analysis of Implicit Theories on Gender and Science Education

Bartosch, I. (Speaker), Lembens, A. (Contributor), Müllner, B. (Speaker) & Turner, A. (Speaker)

26 Aug 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Entwicklung einer Conceptual Coherence Map zum Thema „Säuren und Basen“ zur Analyse von Schulbüchern

Lembens, A. (Speaker)

26 Apr 2019

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Chem-Tracking - Mit dem Smartphone die Umwelt chemisch erschließen

Spitzer, P. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

22 Nov 2018

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Public


Die Macht der impliziten Überzeugungen. Unterscheidungspraxen im Biologieunterricht als Resultat von fachkulturellen Praktiken und schulischen Regelungen

Müllner, B. (Speaker), Bartosch, I. (Speaker), Lembens, A. (Contributor), Turner, A. (Contributor) & Hüsing, M. (Contributor)

29 Sept 2018

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Jahrestagung der GDCP

Spitzer, P. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

21 Sept 2018

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Conceptual Coherence Maps als Instrument zur Analyse von Schulbüchern

Lembens, A. (Speaker), Hammerschmid, S. (Contributor), Jaklin-Farcher, S. (Contributor), Nosko, C. (Contributor) & Reiter, K. (Contributor)

20 Sept 2018

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Textbooks as source for conceptional confusion in chemistry teaching and learning in school

Lembens, A. (Speaker)

5 Sept 2018

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Practices of distinction in science education as a result of subject-cultural practices and school regulations

Bartosch, I. (Speaker), Lembens, A. (Contributor), Turner, A. (Speaker), Müllner, B. (Contributor) & Hüsing, M. (Contributor)

21 Aug 2018

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Implizite Überzeugungen von Lehrpersonen zu Geschlecht und Fach im unterrichtlichen Handeln

Lembens, A. (Speaker) & Bartosch, I. (Speaker)

29 Sept 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Vorstellungen von Chemielehramtsstudierenden zum Thema ‚Säuren und Basen‘

Lembens, A. (Speaker)

20 Sept 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Implementierung von Aspekten Forschenden Lernens in den Chemieunterricht der Sekundarstufe II

Hofer, E. (Speaker) & Lembens, A. (Speaker)

19 Sept 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHERS’ CONCEPTIONS OF HOW TO TEACH ‘ACIDS AND BASES’

Lembens, A. (Speaker) & Reiter, K. (Speaker)

23 Aug 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Natur der Naturwissenschaften im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

14 Jul 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Strukturgebende Elemente für den naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

12 Jul 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Basiskonzepte für den naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker) & Schuster, A. (Speaker)

11 Jul 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Was brennt an einer Kerze? Didaktische Überlegungen und Unterrichtsplanung für den Sachunterricht

Lembens, A. (Speaker)

10 Jul 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Motivierende und lernwirksame Einstiege für Forschendes Lernen im Chemieunterricht

Lembens, A. (Speaker)

20 Apr 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Forschendes Lernen (Inquiry Based Learning) im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

18 Jan 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Forschendes Lernen (Inquiry Based Learning) im naturwissenschaftlichen Unterricht - Eine Einführung

Lembens, A. (Speaker)

18 Jan 2017

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionScience to Science


Professionswissen im Lehramtsstudium durch Kooperationsprojekte mit WissenschaftlerInnen und Schulklassen aufbauen

Lembens, A. (Speaker)

11 Nov 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


How to teach Gender? Theorie und Praxis für die LehrerInnenbildung

Lembens, A. (Speaker)

7 Sept 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Lehrveranstaltungen planen nach dem 'Constructive Alignment' Prinzip

Lembens, A. (Speaker)

19 Jul 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Kommunikation aus der Perspektive der Chemie betrachtet

Lembens, A. (Speaker)

14 Jul 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Inquiry-based Teaching and Learning im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

13 Jul 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Concept Cartoons als Gesprächsanlässe im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

12 Jul 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Discovering the 5Es using indicators

Lembens, A. (Speaker)

15 Apr 201617 Apr 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Forschendes Lernen als Lerngelegenheit zur Förderung des inhaltlichen und methodischen Lernens

Lembens, A. (Speaker)

24 Feb 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht -Teil 2

Lembens, A. (Speaker)

18 Jan 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht - Teil 4

Lembens, A. (Speaker)

14 Jan 2016

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

3 Dec 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

23 Nov 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

12 Nov 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

29 Oct 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther




Zur Bedeutung von SchülerInnenvorstellungen für das Lernen von Naturwissenschaften

Lembens, A. (Speaker)

14 Oct 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Was Fachdidaktiken sind und was sie wollen

Lembens, A. (Speaker)

5 Oct 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit Mysteries zu Forschendem Lernen im Chemieunterricht

Lembens, A. (Speaker)

15 Sept 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


TEMI – ein Fortbildungsprogramm für NaturwissenschaftslehrerInnen

Lembens, A. (Speaker)

15 Sept 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Focusing on enquiry-based science education within a European in-service teacher education programme

Lembens, A. (Speaker)

3 Sept 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Gendersensibler Chemieunterricht mit forschendem Lernen

Lembens, A. (Invited speaker)

4 Jul 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Säuren und Basen - Stolpersteine für Studierende und Lehrende

Lembens, A. (Speaker)

25 Jun 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

11 May 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

27 Apr 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Lerngelegenheiten zur Förderung experimenteller Kompetenzen

Lembens, A. (Speaker)

10 Apr 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

12 Mar 201513 Mar 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

9 Mar 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

26 Feb 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

20 Feb 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

19 Jan 2015

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Bei einer Neutralisationsreaktion entsteht eine neutrale Lösung.“ Zum Umgang mit Begriffsverwirrungen

Lembens, A. (Speaker)

4 Apr 2013

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Warum man Naturwissenschaften nicht ohne den Einbezug von Aspekten der Natur der Naturwissenschaften unterrichten sollte.

Lembens, A. (Speaker)

21 Dec 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Warm wird der Apfel braun? -- Neue Zugänge zum Chemielernen mit Concept Cartoons

Lembens, A. (Speaker)

23 Nov 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Eine Klasse, viele SchülerInnen - Zum Umgang mit Vielfalt im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

15 Nov 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Kompetenzen und Bildungsstandards im naturwissenschaftlichen Unterricht von der Grundschule zur Sekundarstufe

Lembens, A. (Speaker)

14 Nov 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Zur Bedeutung von SchülerInnenvorstellungen für das Lernen von Naturwissenschaften

Lembens, A. (Speaker)

13 Nov 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Wie kann naturwissenschaftliches Argumentieren (Scientific Reasoning) gefördert werden?

Lembens, A. (Speaker)

2 Nov 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Eine Klasse, viele SchülerInnen - Zum Umgang mit Vielfalt im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

18 Oct 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Kompetenzen und Bildungsstandards im naturwissenschaftlichen der Sekundarstufe Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

17 Oct 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Zur Bedeutung von SchülerInnenvorstellungen für das Lernen von Naturwissenschaften

Lembens, A. (Speaker)

16 Oct 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Do Beliefs about ‘Atoms‘ and ‘Experiments‘ differ between Science Student Teachers and Science Mayor Students?

Lembens, A. (Speaker)

18 Sept 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Inquiry-based Learning Environment to Welcome Diversity in Chemistry Classes

Lembens, A. (Contributor)

20 Jul 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Wie kann naturwissenschaftliches Argumentieren (Scientific Reasoning) gefördert werden?

Lembens, A. (Speaker)

9 Jun 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Wie kann naturwissenschaftliches Argumentieren (Scientific Reasoning) gefördert werden?

Lembens, A. (Speaker)

9 Jun 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Erfahrungen und Ergebnisse aus dem Sparkling Science Projekts „Verstehende Lernen mit Concept Cartoons“

Lembens, A. (Speaker)

31 May 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Warum man Naturwissenschaften nicht ohne den Einbezug von Aspekten der Natur der Naturwissenschaften unterrichten sollte.

Lembens, A. (Speaker)

25 May 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Warum man Naturwissenschaften nicht ohne den Einbezug von Aspekten der Natur der Naturwissenschaften unterrichten sollte.

Lembens, A. (Speaker)

25 May 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Including Inquiry-based Learning into a Chemistry Class Concerning the Diversity Dimensions "Age" and "Language"

Lembens, A. (Contributor)

17 May 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Argumentieren im Chemieunterricht - Auf dem Weg zu einem verstehenden Lernen

Lembens, A. (Speaker)

29 Mar 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Argumentieren im Chemieunterricht – Auf dem Weg zu einem verstehenden Lernen

Lembens, A. (Speaker)

29 Mar 2012

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Wozu Chemie lernen? Einblicke in die Didaktik der Chemie in Forschung und Lehre

Lembens, A. (Speaker)

30 Nov 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Das AECC Chemie im Spannungsfeld zwischen fachdidaktischer Forschung und schulischer Praxis

Lembens, A. (Speaker)

25 Nov 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Was man mit Concept Cartoons im Chemieunterricht alles erreichen kann - Einblicke in ein Sparkling Science Projekt

Lembens, A. (Speaker)

25 Nov 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Erste Schritte zur Gründung einer Österreichischen Gesellschaft für Fachdidaktik

Lembens, A. (Speaker)

26 Sept 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Verstehendes Lernen durch Concept Cartoons

Lembens, A. (Speaker)

21 Sept 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Involving Students in Research on the Use and Construction of Concept Cartoons for Chemistry Classes

Lembens, A. (Speaker)

6 Sept 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Argumentieren im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

15 Jul 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


"Kommunikation" aus der Perspektive der Chemie betrachte

Lembens, A. (Speaker)

12 Jul 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Experimentelle Kompetenzen: ein Stiefkind der Bildungsstandards?

Lembens, A. (Speaker)

29 Apr 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Bildungsstandards in Österreich: Was online nicht machbar ist - Einblick in die Experimentalbeispiele

Lembens, A. (Speaker)

20 Mar 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Das Toulmin´sche Argumentationsmodell und die Förderung von Argumentationskompetenz

Lembens, A. (Contributor)

25 Feb 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Was haben Concept Cartoons mit verstehendem Lernen zu tun?

Lembens, A. (Speaker)

25 Feb 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Bildungsstandards Chemie: Aufgaben und Experimente

Lembens, A. (Speaker)

24 Feb 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Bildungsstandards Chemie: Aufgaben und Experimente

Lembens, A. (Contributor)

24 Feb 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Bildungsstandards Naturwissenschaften: Einblicke in den aktuellen Stand der Entwicklung im Fach Chemie

Lembens, A. (Speaker)

24 Feb 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Ein Forschungsseminar zu NOS als wirksame Lerngelegenheit, um über die Natur der Naturwissenschaft zu lernen

Lembens, A. (Speaker)

18 Feb 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Bildungsstandards: Highlights aus den Onlinepilotierungen seit Januar 2010

Lembens, A. (Speaker)

20 Jan 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Was online nicht machbar ist: Experimentalaufgaben konkret

Lembens, A. (Contributor)

20 Jan 2011

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Forschung und Entwicklung am AECC Chemie

Lembens, A. (Speaker)

12 Nov 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Perspektiven der Naturwissenschaftsdidaktik in Österreich: am Beispiel der Chemiedidaktik

Lembens, A. (Speaker)

4 Nov 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Was versteht man unter Natur der Naturwissenschaften - Nature of Science?

Lembens, A. (Speaker)

4 Oct 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Lernen durch Experimentieren - Bildungsstandards Chemie in Österreich

Lembens, A. (Speaker)

15 Sept 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Arbeitsschwerpunkte des AECC Chemie

Lembens, A. (Speaker)

6 Jul 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Gold - Eigenschaften, Verwendung, Gewinnung

Lembens, A. (Speaker)

20 May 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Zur Bedeutung fachdidaktischer Forschung für die LehrerInnenbildung

Lembens, A. (Speaker)

20 May 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Die Natur der Naturwissenschaften - Eine Einführung und konkrete Anregungen für die Umsetzung im Chemieunterricht

Lembens, A. (Speaker)

22 Apr 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Lernen durch Experimentieren - Welche Ziele sollen und können wir anstreben?

Lembens, A. (Speaker)

25 Mar 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Bildungsstandards im Chemieunterricht

Lembens, A. (Speaker)

21 Jan 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Implementierung von Bildungsstandards

Lembens, A. (Speaker)

20 Jan 2010

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Die ChemielehrerInnenausbildung in Österreich

Lembens, A. (Speaker)

16 Dec 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Fachdidaktik Chemie in Forschung und Praxis - Das AECC Chemie.

Lembens, A. (Speaker)

4 Dec 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Aspekte der "Natur der Naturwissenschaften" zur Entwicklung eines angemessenen Wissenschaftsverständnisses nutzen.

Lembens, A. (Speaker)

1 Dec 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Vermittlung von Fachinhalten versus Entwicklung eines angemessenen Wissenschaftsverständnisses?

Lembens, A. (Speaker)

1 Dec 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Klima - Versuche zur Chemie von Kohlenstoffdioxid

Lembens, A. (Speaker)

15 Oct 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Vorstellungen von SchülerInnen zu den Naturwissenschaften

Lembens, A. (Speaker)

15 Oct 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


How to develop the professional identity of prospective science teachers?

Lembens, A. (Speaker)

29 Sept 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Scientific Literacy: A Challenge to Education (not only) in Chemistry

Lembens, A. (Speaker)

25 Aug 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Wie können wir im naturwissenschaftlichen Unterricht eine angemessene naturwissenschaftliche Grundbildung erreichen?

Lembens, A. (Speaker)

15 Jul 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Die deutschsprachige Forschungslandschaft der Fachdidaktik Chemie

Lembens, A. (Speaker)

9 Jul 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Wissenschaftliches Arbeiten in der Fachdidaktik - Literaturverwaltung

Lembens, A. (Speaker)

8 Jul 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Durch welche Kompetenzen zeichnen sich erfolgreiche ChemielehrerInnen aus und wie können diese Kompetenzen entwickelt werden?

Lembens, A. (Speaker)

29 Jun 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Zeitgemäßer Unterricht mit reformpädagogischen Konzepten? Zur Modellierung naturwissenschaftlicher Kompetenz

Lembens, A. (Speaker)

25 Jun 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Fachdidaktik in Forschung und Praxis

Lembens, A. (Speaker)

14 May 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Conceptual change (Konzepterweiterung) durch Experimentieren im Chemieunterricht

Lembens, A. (Speaker)

11 May 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Durch welche Kompetenzen zeichnen sich erfolgreiche ChemielehrerInnen aus und wie können diese Kompetenzen entwickelt werden?

Lembens, A. (Speaker)

11 May 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Zeitgemäßer Unterricht mit reformpädagogischen Konzepten? Naturwissenschaften lehren und lernen.

Lembens, A. (Speaker)

7 May 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Experimente als Katalysatoren für Kompetenzerweiterung im Chemieunterricht

Lembens, A. (Speaker)

27 Apr 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Naturwissenschaftliche Grundbildung als Ziel des naturwissenschaftlichen Unterrichts - Wie kann das gelingen?

Lembens, A. (Speaker)

27 Apr 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther



Auf dem Weg zu kompetenzorientiertem Unterrichten

Lembens, A. (Speaker)

13 Mar 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Ethische Aspekte von Nature of Science im naturwissenschaftlichen Unterricht

Lembens, A. (Speaker)

5 Mar 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Wie kann man Aspekte der "Natur der Naturwissenschaften" für einen zeitgemäßen naturwissenschaftlichen Unterricht nutzen?

Lembens, A. (Speaker)

5 Mar 2009

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther



Wie kann man Aspekte der "Natur der Naturwissenschaften" für einen zeitgemäßen naturwissenschaftlichen Unterricht nutzen?

Lembens, A. (Speaker)

5 Dec 2008

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


LehrerInnenfortbildungen - Freiwilligkeit versus Pflichtveranstaltung

Lembens, A. (Speaker)

15 Sept 2008

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Networking in European Science Teacher Training (NETTS) - Presenting the Framework

Lembens, A. (Speaker)

9 Sept 2008

Activity: Talks and presentationsTalk or oral contributionOther


Erstellung von OER Lernmaterialien

Hopf, M. (Project Lead), Lembens, A. (Co-Lead) & Zvonek, M. (Project Staff)

1/01/2331/12/24

Project: Research funding



Sprachsensibler Biologie- und Chemieunterricht - Kontext und Materialien interdisziplinär reflektiert (sensiMINT).

Lembens, A. (Project Lead) & Krebs, R. E. (Project Staff)

1/09/2031/08/23

Project: Educational funding


TEMI

Lembens, A. (Project Lead)

1/02/131/08/16

Project: Research funding


Department of Didactics of Chemistry

Sensengasse 8
1090 Wien

T: +43-1-4277-60350
M: +43-664-8176799

anja.lembens@univie.ac.at